Ziua de marți, 20 mai 2014, a adus cea de-a doua prezentare din cadrul Săptămânii Sănătății Mintale, ediția a V-a, susținută de Lect. Univ. Dr. Cristina Mogoașe pe tema opoziționismului la adolescenți.
Perioada de adolescență este una în care schimbările
la nivel fizic și psihic prin care trece adolescentul se reflectă în
interacțiunile lui cu părinții, cu persoanele de aceeași vârstă și cu
persoanele care reprezintă autoritatea. Publicul format din părinți, adolescenți, persoane care lucrează cu
adolescenți și alte persoane interesate de acest subiect a aflat mai multe
despre diferența dintre comportamentul unui adolescent tipic și comportamentul
unui adolescent cu tulburarea opoziționismului provocator.
Ce este
opoziționismul?
Comportamentul opoziționist tranzitor este foarte
frecvent la copiii preșcolari și la adolescenți. Astfel, adolescentul poate să
refuze să se supună autorității, iar acestă manifestare comportamentală să fie una specifică și/sau
tranzitorie. Explicația unui astfel de comportament ia în considerare existența
unor circumstanțe neobișnuite (condiții de oboseală, stres, foame, dispoziție
proastă/supărare) și ține cont de caracteristicile de dezvoltare (adolescentul
nu are abilitățile de a face față unor situații conflictuale, dar cu puțin
sprijin acesta îți dezvoltă abilități sociale și de comunicare; de asemenea,
este perioada în care se dezvoltă identitatea și independența personală).
Tulburarea opoziționismului provocator este o
tulburare mintală caracterizată prin comportamente repetitive și persistente
(durează cel puțin 6 luni) de sfidare, ostilitate, necooperare, enervare a
persoanelor în poziții de autoritate. Aceste comportamente se întâmplă mai des
și au consecințe mai serioase în comparație cu celelalte persoane de vârsta
lor. De asemenea, ele interferează cu funcționarea socială, școlară sau
profesională, împiedicând adolescentul în a se bucura de experiențe de învățare
a unor abilități (ex.: de rezolvare de conflicte). Pentru a vorbi de
opoziționism provocator, cel puțin patru din următoarele simptome trebuie să
fie îndeplinite (timp de cel puțin 6 luni, precum am menționat și mai devreme):
- Adesea
își pierde cumpătul;
- Se
ceartă frecvent cu părinții;
- Adeseori
sfidează activ sau refuză să urmeze regulile sau cerințele adulților;
- Adesea
enervează în mod intenționat pe alții;
- Dă vina
deseori pe alții pentru propriile greșeli sau comportamente neadecvate;
- E ușor
de iritat, de deranjat sau de enervat;
- Adeseori
e furios și plin de resentimente;
- Adesori
e disprețuitor și răzbunător.
Deseori acești adolescenți au și alte probleme de
sănătate mintală precum depresie, distimie, anxietate, abuz de substanțe. Dacă
nu se intervine pentru a trata această tulburare, este posibil să evolueze spre
o tulburare mai gravă: tulburarea de
conduită (caracterizată prin agresivitate fizică și verbală cu oamenii și
cu animalele, distrugerea proprietății, fraudă/furt și violarea serioasă a
regulilor).
Care
sunt cauzele opoziționismului ca tulburare mintală?
Nu există o singură cauză, ci mai degrabă o
multitudine de factori corelați simptomelor de mai sus.
Copiii care au unul dintre părinți diagnosticați cu
o tulburare mintală (tulburări emoționale, ADHD, tulburări în legătură cu o
substanță) sunt mai susceptibili în a dezvolta opoziționism provocator. De
asemenea, fumatul mamei în timpul sarcinii cresc șansele de a avea un copil cu
o tulburare de comportament.
Adolescentul se poate afla într-o perioadă în care
nu știe cum să-și comunice sentimentele, nevoile și părerile, iar procesarea
stimulilor nu este încă foarte bine dezvoltată. Un mediu sărac sau un mediu
social impredictibil este întâlnit deseori la astfel de adolescenți.
Factori
de risc
Există anumiți factori de risc, care prin prezența
lor pot crește șansele ca un adolescent să dezvolte tulburarea opoziționismului
provocator:
- Factori temperamentali: copii
care sunt agitați și care se liniștesc greu;
- Factori familiali:
instabilitate și conflict marital, disciplină inconsistentă (reacții neadecvate
la comportamentele adolescentului);
- Factori sociali: influența și
presiunea grupului de prieteni (la această vârstă adolescenții valorizează mai
mult grupul de prieteni, pun mai mult accent pe părerile acestora, considerând
că au o percepție similară asupra vieții).
Cum se
tratează?
Tratamente care funcționează:
- Psihoterapie
- Training
pentru părinți
- Training
pentru dezvoltare de abilități
- Terapie
de familie
Ce pot
să fac ca părinte?
- Să aveți
în minte că propriile comportamente modelează
comportamentele copilului (ex.: dacă țipați la el sau îi faceți des
reproșuri, o să învețe să vă răspundă în același mod);
- Începeți să-l tratați ca pe un partener
egal,
oferiți explicații pentru cerințele pe care le aveți, implicați-l în luarea deciziilor;
- Ascultați perspectiva lui asupra unui
eveniment și recunoașteți că ați greșit (toți suntem
oameni și e normal să greșim; așa dăm exemplu adolescentului că suntem
conștienți și responsabili pentru acțiunile noastre);
- Reflectați asupra modului în care vă
raportați la situație și schimbați stilul de gândire irațional/ inflexibil cu
unul rațional/flexibil:
- Dacă aveți momente în care spuneți „Nu mai suport să X...” (ex: să văd
dezordinea din camera ta!) de cele mai multe ori asta vă consumă din resurse și
nu mai aveți puterea de a interacționa adecvat cu adolescentul. De fapt, dacă
vă gândiți mai bine, puteți suporta asta, însă e neplăcut și vreți să găsiți o
soluție optimă pentru a rezolva problema.
- Se poate
întâmpla ca adolescentul să facă un anumit lucru neadecvat care nu îi este
caracteristic lui. Nu gândiți evenimentul în termeni de „E cel mai
rău lucru care se putea întâmpla/Cum ai putut să-mi faci una ca asta/ E
groaznic”, ci încercați să treceți dincolo de eveniment și să investigați
cauzele. Până la urmă, e destul de neplăcut că s-a întâmplat ceva negativ, însă
dorim să ne concentrăm mai mult pe acceptarea, depășirea și remedierea
situației.
- Încercați
să nu puneți etichete adolescentului: dezordonat, neastâmpărat,
prost, obraznic, etc. El poate ajunge să și le însușească și astfel să se
comporte ca atare. Învățați copilul să se accepte necondiționat ca și persoană,
subliniind faptul că nimeni nu este bun sau rău în esență, și faceți referire
la comportamentele care vă deranjează: lași foile aruncate pe masă, îmi
vorbești urât etc.
- Unii
părinți au idei rigide precum „Copilul meu trebuie să mă
asculte, doar eu îi sunt părinte!”. De fapt, v-ar plăcea nespus de mult să vă
asculte și chiar faceți tot ce depinde de dumneavoastră, dar țineți minte că
adolescentul din fața voastră este o persoană diferită și nu putem să controlăm
tot ce face.
- Stabiliți de comun acord câteva (nu
multe!) reguli clare, simple și aplicabile, precum și consecințele lor.
Acestea ar putea fi scrise într-un „contract” pentru a contribui la responsabilizarea
adolescentului și la rezolvarea unor potențiale neînțelegeri ce ar putea
surveni pe parcurs;
- Încurajați comportamentele dezirabile și
oferiți-i alternative; folosiți mai mult recompensa și nu pedepsiți la furie! E
recomandat să luați o pauză până vă calmați.
- Nu-l umiliți niciodată, mai ales în
public!
Faceți diferența între el ca persoană și comportamentele lui. Dacă problemele
persistă în ciuda eforturilor dumneavoastră, cereți ajutor.
Cum să
îmbunătățim comunicarea dintre noi (părinte-adolescent)?
- Descrieți starea obiectivă a lucrurilor (ceea
ce ai văzut/auzit), fără a interpreta; ca și cum ar vedea o cameră de filmat;
- Spuneți cum v-ați simțit în respectiva
situație fără a blama adolescentul. Sursa emoțiilor noastre stă în
interpretarea pe care noi o dăm evenimentelor, nu în evenimentele în sine;
- Spuneți cum ai perceput/cum ai
interpretat situația;
- Spuneți care e scopul vostru în acea
situație
(cum anume ați dori să se schimbe situația);
- Subliniați clar care ar fi beneficiile
faptului că celălalt ne-ar ajuta la îndeplinirea scopului (beneficiile
trebuie să fie relevante pentru ambele părți).
Ați putea fi interesați și
de...
- Articolul „Disciplinarea verbală dură”, pe tema impactului disciplinării verbale dure asupra dezvoltării adolescenților: LINK
- Secțiunea
„Ajutor” a site-ului nostru (cu informații despre tipuri de psihoterapii,
găsirea unui specialist, diferența între psiholog și psihiatru și altele): LINK
- Serviciile de
consiliere și psihoterapie oferite la prețuri accesibile prin proiectul nostru
Centrul Minții: LINK
Material
realizat de I.M.