Un an
al minților puternice
Proiectul nostru Strong Young Minds
împlinește un an, așa că ne-am gândit că este timpul să împărtășim cu ce ne-am
ocupat în tot acest timp și la ce rezultate am ajuns până acum. Însă întâi,
câteva informații mai generale: Strong Young Minds este un parteneriat
strategic (KA2) finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus Plus,
coordonat de organizația islandeză Hugarafl, în care și-au unit forțele
psihologi și lucrători de tineret din Islanda, România (noi, Minte Forte și
bucureștenii din organizația Ask Yourself), Portugalia (asociația Ha Moment) și
Spania (Scouts). Scopurile acestui parteneriat strategic sunt dezvoltarea în
colaborare a unei curricule de învățare socio-emoțională pentru adolescenți
(elevi de liceu), a unui board game, alături de un handbook de aplicare a
metodelor și o serie de filmulețe instrucționale. Multă muncă, însă utilă și
recompensatoare, dat fiind că suplinește nevoile identificate ale tinerilor din
fiecare dintre țările partenere. Proiectul se desfășoară pe durata a doi ani,
deci momentan ne aflăm la jumătatea lui.
Ce-am făcut în primul an?
Ei bine, călătoria noastră a început
în toamna 2016, când fiecare organizație parteneră și-a alcătuit echipa de
proiect și au început primele întâlniri pe Skype. La Minte Forte și-au unit
forțele Dumitrița Simion, psiholog și coordonator al asociației, Paula Nuțaș,
psihoterapeut și trainer și Claudia Găgeanu, psihoterapeut și trainer. Desigur,
pentru a ne asigura că oferim tinerilor ceva ce au cu adevărat nevoie, prima
etapă a proiectului a constat în organizarea unei analize de nevoi prin metoda
focus grup, în fiecare dintre țări. Înarmați cu o serie de întrebări alese
atent pentru a ajunge la ceea ce gândesc, simt, vor și preferă adolescenții de
azi, ne-am dus în licee și ne-am întâlnit cu 3 grupuri destul de diferite de
elevi, care ne-au ajutat să înțelegem realitatea din perspectiva lor. Am aflat
cum este pentru ei experiența școlară, cum se descurcă cu orarul încărcat, cu
cine se ceartă, în cine au încredere și cum își petrec timpul liber, ce
aspirații au și ce vor să îmbunătățească în viața lor (și nu numai!). Pentru a
ne asigura că avem o imagine cât mai complexă, am întrebat și un grup de
profesori, consilieri școlari și alți lucrători de tineret cam aceleași lucruri
- și am aflat astfel și mai multe despre nevoile adolescenților din liceele de
azi. Votul unanim a fost că da, ar fi mare nevoie de noi. Așa că, impulsionați
de rezultatele cumulate ale focus grupurilor, ne-am îmbarcat în avion către Spania, pentru că în ianuarie
2017 am avut prima întâlnire transnațională a partenerilor.
Astfel, din Clujul înghețat am
aterizat în însoritul Madrid, unde am petrecut (și am lucrat) 4 zile alături de
colegii noștri de peste hotare. Am dezbătut rezultatele focus-grupurilor din
fiecare țară, scopul întâlnirii fiind de a ne da seama care sunt obiectivele
generale de învățare pentru curricula de training și cum ar putea să arate (cel
puțin preliminar) un board game care să vină în întâmpinarea nevoilor tocmai
identificate. Firește, fiind prima întâlnire, am avut nevoie de timp să ne
împrietenim, așa că nu au lipsit serile interculturale, în care am mâncat tapas
spaniole, am băut lichior islandez și am degustat vin portughez (nu cu aceeași
ocazie!).
Cu un entuziasm crescând - în parte datorită unor prietenii incipiente, în
parte datorită senzației de a lucra la un scop comun, cu o viziune comună, la
probleme general umane, alături de specialiști talentați și dedicați de pe alte
meleaguri – ne-am întors în țările noastre, unde am început să transformăm
acele obiective specifice de învățare asupra cărora căzusem de acord în
activități specifice ce urmau să alcătuiască o curriculă complexă de învățare.
Ce știam sigur era că adolescenții păreau să aibă nevoie în trei domenii
importante ale vieții lor: emoțiile (cum își dau seama ce simt și de ce, cum să
se descurce cu ele, cum să le regleze, la nevoie), lumea socială (cum să își
facă prieteni, cum să își păstreze și să își îmbunătățească relațiile, cum să
gestioneze conflictele și cum să încheie relații care nu le fac bine) și
identitatea (cum să își dea seama care le sunt punctele forte și unde le sunt
vulnerabilitățile, cum să facă față presiunii sociale din partea colegilor și
actelor de intimidare, cum să își aleagă o carieră potrivită, etc.). Așa că
fiecare partener și-a ales o arie în care considera că avea deja expertiză și
au urmat cinci luni de muncă intensă la dezvoltarea activităților – ceea ce nu
a fost ușor, deoarece colaborarea presupune, în astfel de cazuri, un ping-pong
între parteneri, în care am beneficiat de feedback-uri și perspective multiple
asupra ideilor generate.
Între timp, ideile preliminare ale boardgame-ului începeau să prindă formă,
iar portughezii de la Ha Moment, responsabili de această parte a proiectului,
au lucrat la integrarea tuturor ideilor istețe (și uneori contradictorii) care
au apărut pe durata întâlnirii din Spania.
Într-un final, către finalul lunii
mai, am reușit să definitivăm o variantă pilot a curriculei de training, care
avea 20 de sesiuni pe durata a 20 de ore. Entuziasmați de produsul nostru, în
care ne-am investit cunoștințele și creativitatea, am bătut la poarta liceelor,
oferind elevilor de liceu din clasele a
9-a sau a 10-a șansa să fie un soi de „cobai” pentru munca echipei noastre
transnaționale. Nici această etapă nu a fost tocmai ușoară, deoarece liceeni nu
au fost ușor de găsit în acea perioadă supraaglomerată de la finalul anului
școlar. Până la urmă, în iunie am reușit să testăm întreaga curriculă alături
de un grup de 7 adolescenți simpatici din clasa a 9-a de la Liceul Pedagogic
din Cluj Napoca, cărora le suntem profund îndatorați pentru investiția de timp
și efort (dat fiind că au rămas, din proprie inițiativă, după ore pentru a se
întâlni cu noi).
Am pus în bagaj „fișele de
laborator” ale testării curriculei și ne-am suit în avion către Islanda,
deoarece în iunie 2017 am avut cea de-a doua întâlnire transnațională a
partenerilor, de data aceasta pe durata a șase zile – pentru că am avut nevoie
de cel puțin 2 zile să ne revenim în simțuri după ce am aterizat pe un
teritoriu atât de nou și incitant cum este plaiul islandez. După câteva zeci de
„wow”-uri în fața vulcanilor care dorm (deocamdată), peisajelor care te fac să
te simți pe platourile de filmare ale Game of Thrones, râurilor care curg în
direcții derutante, soarelui care nu mai apune, gheizerelor și a aburilor care
ies din pământ de parcă Islanda este fabrica de nori pentru restul Europei, am
reușit să ne adunăm concentrarea pentru a lucra la integrarea feedback-ului
asupra curriculei din fiecare țară și la testarea în avanpremieră a primei
variante a boardgame-ului. Nici aceasta n-a fost o sarcină ușoară, dar ne-am
recompensat cu un sentiment de împlinire la vederea primelor produse concrete
ale muncii noastre în colaborare – care mai aveau nevoie de rafinare, desigur,
dar erau tot mai aproape de noi. Cum altfel ne-am mai recompensat? Cu o seară
de grătar în care am mâncat cel mai urât (și mai gustos) pește islandez, am
cântat împreună până seara târziu și ne-am împrietenit cu alți membri din
Hugarafl, pe care i-am câștigat repede de partea noastră.
Întoarse în România, putem spune că
ne este dor de colegii noștri de peste hotare. Pe perioada verii am continuat
să lucrăm la rafinarea și completarea atât a curriculei de training, cât și a
boardgame-ului. Ce urmează pentru Strong Young Minds? În noiembrie vom avea o
variantă (aproape) finală a curriculei, pe care o vom prezenta unui grup
internațional de 20 de lucrători de tineri din toate țările partenere. Îi vom
învăța cum să livreze frumoasele și creativele noastre metode non-formale de
educație socio-emoțională adolescenților cu care lucrează zi de zi și vom
aștepta feedback și din partea lor. Toate aceastea într-un training pe care îl
vom organiza în natură, în Apuseni. Între timp, bucureștenii de la Ask Yourself
vor începe să lucreze la manualul de prezentare a metodelor dezvoltate în acest
proiect, portughezii continuă să dezvolte și să integreze feedback-ul nostru
asupra boardgame-ului (așa că vom avea o primă variantă tot în noiembrie), iar
spaniolii încep să pună cap la cap filmulețe de prezentare.
În România, Islanda, Spania și
Portugalia se lucrează din greu la soluții inovative, non-formale pentru
dezvoltarea unor minți puternice în rândul adolescenților. Stați alături de noi
– urmează și alte etape incitante ale acestui proiect, pe care abia așteptăm să
vi le povestim!
Claudia
Găgeanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu