În
perioada 12-13 aprilie 2014, în Cluj-Napoca, a avut loc HEART 2014, eveniment organizat de OSM Cluj, echipa Departamentului European Division. Evenimentul a cuprins o serie de conferințe pe teme medicale, printre care și prelegerea
„Learning how to learn”, susținută în colaborare cu Minte Forte, în cadrul
proiectului Centrul Minții.
„Learning
how to learn” a reprezentat o oportunitate pentru cei prezenți de a lua contact
cu informații relevante în pregătirea unui examen și de a dialoga pe această
temă cu invitatul prelegerii, Lect. Univ. Dr. Cristina Mogoașe, Catedra de
Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babes-Bolyai.
Ceea
ce am învățat la această conferință este că a susține un examen implică nu doar
parcurgerea materiei, ci și o serie de pregătiri anterioare care duc în final
la rezultatul dorit. Cheia pregătirii unui examen este de a-l asocia cu emoții
pozitive care ajută la creșterea autoeficacității, deoarece expectanța este una
pozitivă. Cu toate acestea, emoțiile negative, în condițiile în care sunt
ținute sub control și sunt funcționale, au un rol benefic în mobilizarea noastră
în parcurgerea materiei pentru examen. În situația în care emoțiile negative
dobândesc un caracter disfuncțional, apar comportamente care interferează, în cazul
de față, cu actul învățării. Un astfel de comportament dezadaptativ este procrastinarea
sau evitarea îndeplinirii activității de învățare, ce își face loc în viața
noastră prin oferirea gratificării de moment. Poate pe termen scurt beneficiile
sunt cele care încurajează amânarea, dar pe termen lung costurile sunt cele
resimțite, în special când sarcinile neîndeplinite la timp se aglomerează pe
ultima sută de metri.
Pentru
a combate procrastinarea este indicată reglarea emoțională, care presupune să
devenim conștienți că nu există un moment perfect pentru a învăța și că
rezultatele nefaste ale unui examen nu reprezintă o notă proastă dată propriei
persoane. De asemenea, pentru a înlocui un comportament dezadaptativ, precum
procrastinarea disfuncțională, cu unul adaptativ este oportună
operaționalizarea comportamentului dorit, în cazul de nostru cel de a învăța,
prin vizualizarea succesului, prin obținerea unor beneficii tangibile pe termen
scurt și prin planificarea sesiunii de învățare ce presupune implementarea
planului, monitorizare, optimizare și recompensare.
·
Este
indicat să avem un prim contact cu materia de examen în cadrul orelor de curs,
pentru ca apoi să aibă loc o procesare activă a informației, fiind necesar ca
revizuirea notițelor să se realizeze în intervalele 24 de ore, 3 zile și 7
zile.
·
Controlarea
mediului de studiu (aerisit, luminat și liniștit) oferă un control al
comportamentului de a învăța, acesta fiind amorsat din mediu. Gestionarea
eficientă a comportamentului de a învăța implică îndepărtarea tuturor
distractorilor și organizarea spațiului de studiu, fără a uita să ne
recompensăm pentru efortul despus.
· Sesiunea de învățare să înceapă cu aspectele
mai dificile.
· Sesiunea
de învățare să dureze 90-120 de minute, iar pauzele să cuprindă mici gratificări relevate pentru noi, dar și activitate fizică.
· În
ceea ce privește materialul de studiu există o serie de trucuri care ne ajută
în reținerea informațiilor, cum ar fi acordarea unei atenții sporite
introducerii și concluziei. Totodată, este recomandat ca citirea să se
realizeze la început pe fragmente și în deplină cunoștință a termenilor de
specialitate, pentru ca la final să aibă loc o recitire integrală. Organizarea
informațiilor de asimilat este eficientă dacă se realizează sub forma ideilor principale, format ce ajută la revizuire. De asemenea, facilitatea învățării presupune
monitorizarea materiei, care ne ajută în a nu pierde timpul dedicat studiului
cu o nouă planificare.
Ce să faci înainte de examen?
·
Pregătește materia de la primul curs.
·
Ține
un program strict de studiu.
·
Dormi
suficient, respectă orele de masă și hidratează-te.
·
Exerciții
fizice aerobe regulate.
·
Revizuiește
materia și reactualizeaz-o cu propriile cuvinte.
·
Apelează,
dacă poți, la grupurile de studiu.
· Să
fii conștient de faptul că este normal să fii un pic stresat, că valoarea ta ca
om nu depinde de un examen și că toate eforturile depuse în pregătirea materiei
nu garantează reușita atâta timp cât există în viață și elemente, acțiuni pe
care nu le poți controla.
Ce să faci la examen?
·
Să
fii atent la detaliile administrative (cum ar fi completarea fișei de examen).
·
Să
citești bine subiectele și punctajul.
·
Să
nu intri în panică.
·
Să
îți planifici realist timpul.
Mulțumim Lect. Univ. Dr. Cristina Mogoașe pentru informațiile utile.
Dorim mult succes tuturor la examene!
Articol realizat de Andreia Iacob, voluntar Minte Forte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu