luni, 21 aprilie 2014

Ce am învățat la prelegerea „Learning how to learn”


În perioada 12-13 aprilie 2014, în Cluj-Napoca, a avut loc HEART 2014, eveniment organizat de OSM Cluj, echipa Departamentului European Division. Evenimentul a cuprins o serie de conferințe pe teme medicale, printre care și prelegerea „Learning how to learn”, susținută în colaborare cu Minte Forte, în cadrul proiectului Centrul Minții.
„Learning how to learn” a reprezentat o oportunitate pentru cei prezenți de a lua contact cu informații relevante în pregătirea unui examen și de a dialoga pe această temă cu invitatul prelegerii, Lect. Univ. Dr. Cristina Mogoașe, Catedra de Psihologie Clinică și Psihoterapie, Universitatea Babes-Bolyai.
Ceea ce am învățat la această conferință este că a susține un examen implică nu doar parcurgerea materiei, ci și o serie de pregătiri anterioare care duc în final la rezultatul dorit. Cheia pregătirii unui examen este de a-l asocia cu emoții pozitive care ajută la creșterea autoeficacității, deoarece expectanța este una pozitivă. Cu toate acestea, emoțiile negative, în condițiile în care sunt ținute sub control și sunt funcționale, au un rol benefic în mobilizarea noastră în parcurgerea materiei pentru examen. În situația în care emoțiile negative dobândesc un caracter disfuncțional, apar comportamente care interferează, în cazul de față, cu actul învățării. Un astfel de comportament dezadaptativ este procrastinarea sau evitarea îndeplinirii activității de învățare, ce își face loc în viața noastră prin oferirea gratificării de moment. Poate pe termen scurt beneficiile sunt cele care încurajează amânarea, dar pe termen lung costurile sunt cele resimțite, în special când sarcinile neîndeplinite la timp se aglomerează pe ultima sută de metri.
Pentru a combate procrastinarea este indicată reglarea emoțională, care presupune să devenim conștienți că nu există un moment perfect pentru a învăța și că rezultatele nefaste ale unui examen nu reprezintă o notă proastă dată propriei persoane. De asemenea, pentru a înlocui un comportament dezadaptativ, precum procrastinarea disfuncțională, cu unul adaptativ este oportună operaționalizarea comportamentului dorit, în cazul de nostru cel de a învăța, prin vizualizarea succesului, prin obținerea unor beneficii tangibile pe termen scurt și prin planificarea sesiunii de învățare ce presupune implementarea planului, monitorizare, optimizare și recompensare.
Lucruri practice în pregătirea comportamentului de a învăța:
·         Este indicat să avem un prim contact cu materia de examen în cadrul orelor de curs, pentru ca apoi să aibă loc o procesare activă a informației, fiind necesar ca revizuirea notițelor să se realizeze în intervalele 24 de ore, 3 zile și 7 zile.
·         Controlarea mediului de studiu (aerisit, luminat și liniștit) oferă un control al comportamentului de a învăța, acesta fiind amorsat din mediu. Gestionarea eficientă a comportamentului de a învăța implică îndepărtarea tuturor distractorilor și organizarea spațiului de studiu, fără a uita să ne recompensăm pentru efortul despus.
·       Sesiunea de învățare să înceapă cu aspectele mai dificile.
·      Sesiunea de învățare să dureze 90-120 de minute, iar pauzele să cuprindă mici gratificări relevate pentru noi, dar și activitate fizică.
·     În ceea ce privește materialul de studiu există o serie de trucuri care ne ajută în reținerea informațiilor, cum ar fi acordarea unei atenții sporite introducerii și concluziei. Totodată, este recomandat ca citirea să se realizeze la început pe fragmente și în deplină cunoștință a termenilor de specialitate, pentru ca la final să aibă loc o recitire integrală. Organizarea informațiilor de asimilat este eficientă dacă se realizează sub forma ideilor principale, format ce ajută la revizuire. De asemenea, facilitatea învățării presupune monitorizarea materiei, care ne ajută în a nu pierde timpul dedicat studiului cu o nouă planificare.

            Ce să faci înainte de examen?
·         Pregătește materia de la primul curs.
·         Ține un program strict de studiu.
·         Dormi suficient, respectă orele de masă și hidratează-te.
·         Exerciții fizice aerobe regulate.
·         Revizuiește materia și reactualizeaz-o cu propriile cuvinte.
·         Apelează, dacă poți, la grupurile de studiu.
·       Să fii conștient de faptul că este normal să fii un pic stresat, că valoarea ta ca om nu depinde de un examen și că toate eforturile depuse în pregătirea materiei nu garantează reușita atâta timp cât există în viață și elemente, acțiuni pe care nu le poți controla.
Ce să faci la examen?
·         Să fii atent la detaliile administrative (cum ar fi completarea fișei de examen).
·         Să citești bine subiectele și punctajul.
·         Să nu intri în panică.
·         Să îți planifici realist timpul.

Mulțumim Lect. Univ. Dr. Cristina Mogoașe pentru informațiile utile. 
Dorim mult succes tuturor la examene!
Articol realizat de Andreia Iacob, voluntar Minte Forte

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu